Benedetto Gennari (Cento 1633 – Bolonia 1715), Portret Guercina obok obrazu przedstawiającego Giovanniego Battistę Manziniego,
około 1670, olej, płótno, 76x98 cm, Pinacoteca Civica, Cento.
|
Wielka gratka w Muzeum Narodowym w
Warszawie. Arcydzieła, które wyszły spod ręki Guercino – znakomitego włoskiego malarza,
giganta doby baroku można podziwiać na wystawie zatytułowanej Guercino.
Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich. Zmysły
mogą tu upajać nie tylko wielbiciele sztuki, ale także łowiectwa.
Giovanni Francesco Barbieri (1591–1666),
według włoskiej tradycji określany pseudonimem artystycznym Il Guercino (od
guercio – „zezowaty”). Malarz choć nie był dobrze znany w Rzeczypospolitej w
XVII wieku, posiadał niekwestionowany talent i już za życia cieszył się wielkim
uznaniem
europejskich kolekcjonerów. Doceniano wrażliwość artysty na barwę, jego emocjonalność
wypowiedzi oraz naturalizm przedstawień. Wykonywał obstalunki dla papieży oraz dostojników świeckich i
kościelnych. Pracownię Guercino odwiedzały wielkie nazwiska ówczesnego świata
politycznego i artystycznego, między innymi gościła u niego królowa Szwecji Krystyna Wazówna,
wielka miłośniczka sztuki, czy słynny malarz Diego Velazquez.
Malarstwo Guercina z pewnością należy
do jednego z najbardziej nowatorskich zjawisk artystycznych doby baroku.
Doskonale opanowana technika, swoboda wyrażania się w dowolnym medium malarskim
i rysunkowym, a ponadto oryginalny sposób podejmowania motywów, to
charakterystyczne cechy dzieł – malarskich i graficznych włoskiego artysty. Talent
malarza można porównywać z najsławniejszymi mistrzami tego okresu, czyli wspomnianym
Velázquezem, Caravaggiem, czy Rembrandtem.
Imię Barbieriego łączone jest przede
wszystkim z rodzinnym miasteczkiem Cento. Miejsce to zamieszkałe niemal
wyłącznie przez rolników, pasterzy i myśliwych zyskało rozgłos dzięki artyście.
Jak zauważają kuratorzy wystawy: Joanna
Kilian i Fausto Gozzi, malarz
choć otrzymywał zaproszenia na najwspanialsze dwory europejskie, króla Anglii
Karola I, czy królowej Francji Marii Medycejskiej, zdecydował, że pozostanie na
ojczystej ziemi. Swoje podróże ograniczały do Rzymu i niedalekiej Bolonii.
Sztuka a prawda
Guercino dążył
do jak największego realizmu detali. Nie był w tym jednak odosobniony. W XVII wieku
zasada verosimiglianza czyli „wierności
prawdzie” była podstawą wszelkiej twórczości niezależnie od przekonań
artystycznych. Koncepcja ta wywodziła się z filozofii arystotelesowskiej i
polegała na zacieraniu umownej granicy między światem realnym a wytworem
artystycznym, który miał mamić zmysły widza. W tym duchu działała też założona przez
Guercino w 1616 roku w Cento szkoła malarstwa –Accademia del Nudo.
Talent pejzażysty
Poza tym, że
Guercino był mistrzem malarstwa iluzjonistycznego posiadał talent w
przedstawianiu przyrody. Miał
ponadto umiejętność oddawania zjawisk atmosferycznych. Wybitny malarz
tego czasu Ludovico Carracci w jednym ze swych listów pisze o bardzo jeszcze młodym Guercino: „Jest tu pewien
młodzieniec pochodzący z Cento, który z wielkim powodzeniem maluje z wyobraźni,
jest wspaniałym rysownikiem i znakomitym kolorystą; to nadprzyrodzony talent,
cud natury, który zdumiewa oglądających jego dzieła. I nic już mówić nie chcę,
ale wprawia w osłupienie starszych od niego malarzy”.
Potwierdzeniem powyższego
jest prezentowany na wystawie cykl fresków, do którego należą przedstawienia myśliwskie.
Zlecenie zostało wykonane dla jednego z mieszkańców Cento. Kadry malowane
dynamicznymi pociągnięciami pędzla przedstawiają sceny inspirowane codziennym
życiem: polowaniami, dworskimi zabawami, pracami na roli, czyli wydarzeniami,
jakie artysta mógł obserwować czy też brać w nic udział. Niewiele niestety wiadomo o prywatnym życiu
Guercina.
Myśliwski
Korytarz
Historia
łowieckich fresków związana jest z Bartolomeo Panninim, który zamówił u dwudziestoczteroletniego
Giovanniego Francesco Barbieriego wykonanie fresków w jego domu. Obstalunek był
imponujący, ale artysta cieszył się już doskonałą renomą i uznaniem. Te prace
jeszcze poszerzyły jego sławę, gdyż uwagi na ich temat odnotowywali w swych
dziennikach podróżnicy przybywający do Cento z różnych stron świata w XVIII i
XIX wieku.
Willa do dziś
stoi pośród innych budynków należących do rodziny Pannini. W 1840 roku podczas
remontu zdjęto freski ze ścian i przeniesiono na płótno. Powstało w sumie sto
czterdzieści kompozycji, w tym dziewięćdziesiąt dużych scen oraz pięćdziesiąt
mniejszych. Po śmierci ówczesnego właściciela domu Francesco Diana w wyniku
podziału majątkowego kolekcja została rozproszona. Późniejsi właściciele w 1945
roku ofiarowali większość z nich do zbiorów Pinakoteki w Cento, inne należą do kolekcji
prywatnych.
Według raportu z
1840 roku spisanego w czasie zdejmowania fresków wynika, że ściany w Casa Pannini zdobiły między innymi
freski przedstawiające sceny wiejskie, zabawy mieszczan, oraz ogrody. Na
pierwszym piętrze willi znajdował się tak zwany Korytarz Polowań. Jego ściany
dekorowało czternaście scen myśliwskich – jedenaście z nich należy obecnie do
wspomnianej galerii obrazów. Przedstawienia łowieckie inspirowane były rycinami
włoskiego malarza i grafika Antonia Tempesty. Guercino wykonując projekty
wprowadzał jednak wiele własnych modyfikacji.
Stary
biały koń zwany Szkapą
Przy pracach
malarskich z powodu rozmiaru zamówienia i szybkiego czasu realizacji (freski wykonano
w ciągu dwóch lat) pomagali Guercino współpracownicy, między innymi malarze
Lorenzo Gennari oraz Pier Francesco Battistelli. Prezentowane na wystawie
dzieła Polowanie z siecią na ptaki czy
Polowanie na jelenia i dzika, są
jednak dziełami samego mistrza, co potwierdza ich sugestywność rysunku. Poza
walorem artystycznym sceny myśliwskie z Casa Pannini mają też nieocenioną
wartość ikonograficzną i dokumentalną.
Nie tylko
Korytarz Myśliwski dekorowały sceny łowieckie. Przedstawienie o podobnej
tematyce – Pejzaż z myśliwym polującym na
kaczki pochodzi z cyklu dekoracyjnego znajdującego się niegdyś na pierwszym
piętrze w pomieszczeniu zwanym Czerwoną Komnatą, lub ze względu na tematykę zdobiących
ją kompozycji Komnatę Pejzaży. Fresk przedstawia myśliwego z psem, który ze
strzelby celuje do pływających po stawie kaczek. Artysta z dużym realizmem
odmalował tę scenę. Widz ma wrażenie, że jest uczestnikiem polowania i
obserwuje wydarzenie w promieniach wschodzącego słońca.
Wypada
wspomnieć o jeszcze jednym dziele o tematyce animalistycznej, tym razem zdobiącym
Komnatę Koni w Casa Pannini. Fresk zatytułowany Stary biały koń zwany Szkapą uznawany jest za najpiękniejszy z
cyklu włoskich fresków, które trafiły do Pinakoteki w Cento.
Malarstwo religijne
Guercino
stworzył charakterystyczny dla siebie zakres tematów. Scen łowieckich w
późniejszym czasie artysta właściwie nie wykonywał. Szczególne miejsce w jego twórczości
zajęło malarstwo religijne. Było to z resztą zgodne z duchem epoki. Sztuka sakralna
popularyzowała sceny ekstatycznych wizji, nawróceń i cudów stygmatyzacji
świętych. Giovanni
Francesco Barbieri na
swoich płótnach ukazywał głębię przeżycia religijnego. Poprzez malarstwo wypełniał
nauki Kościoła katolickiego, ujawniał się jako doskonały obserwator i wierny
naśladowca otaczającego go świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz